ľuboš Fellner

Autor: Slávka Senčáková | 18.1.2013 o 22:37 | (upravené 18.1.2013 o 23:36) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  108x

Je príkladom podnikateľa, ktorý veril svojmu podnikateľskému snu. Vďaka odvahe, tvrdej práci a nadšeniu dokázal z nuly vybudovať na Slovensku dnes už legendárnu firmu BUBO Travel. Pôvodne vyštudovaný lekár berie svoju prácu ako poslanie, precestoval takmer celý svet a za svoju tvrdú prácu získlal ocenenie Podnikateľ roka 2011.

Luboš FellnerLuboš Fellnerarchiv ľuboša Fellnera

 

 

 

 

 

bubo.pngNa Slovensku vás už takmer každý pozná, ale v Česku zatiaľ nie. Ako by ste sa v krátkosti predstavili a ako by ste predstavili filozofiu a poslanie Bubo Travel?

Keď som tu začal, bol som mladý lekár, odrazu sa po revolúcii otvorili hranice a ja som chcel ísť do Maroka. Ale žiadna cestovná kancelária mi nechcela prenajať autobus. Zľakli sa, že ho tam ukradnú. Terajšia bežná destinácia, Maroko, bola vtedy ako ísť teraz na Severný pól. Tak som si ten autobus prenajal ja. Ľudia boli úplne nadšení a pýtali sa ma kam nabudúce. Ale ja som nemal záujem organizovať výlety, chcel som sa ďalej venovať lekárstvu. Vlastne títo prví klienti ma donútili založiť firmu a zoficializovat to. Od začiatku som robil cesty nie kvôli biznisu, ale kvôli veľkým zážitkom a toto nás aj začalo postupne odlišovať. Ľudia na Slovensku začali chápať, že je množstvo cestovných kancelárii a jedine Bubo.

My sme sa presadili a teraz sme najväčším predajcom vyše 60 krajín celého sveta a zároveň sme najväčším predajcom leteckých spoločnosti ako je British Airways, Turkish Airways, Emirates, Air France... Naša filozofia je robiť veci s nadšením a doťahovať detaily.

jemen_lubos_fellner.jpg

sipka.pngJemen

 

bubo.pngV súčasnosti ponúkajú poznávacie zájazdy aj cestovné kancelárie. V čom je Bubo iné?

My sme začali skôr, takže máme väčšie know-how. Je to asi to, keď niekto ide sprevádzať do Prahy a mesto už perfektne pozná a teraz tam príde konkurencia prvý krát. Takže vy, keď ste s nami boli na zájazde a teraz vyskúšate konkurenciu, ktorá je lacnejšia, po chvíli zistíte, že sú oveľa horší. My sme tým know-how oveľa ďalej pred ostatnými. Iné cestovné kancelárie ponúkajú ubytovanie ,transport a akéhosi delegáta. U nás je to skutočne sprievodca, ktorý bojuje za cestovku, pozná daný produkt a má na starosti zadovážiť klientom zážitky, a urobiť ich nie spokojnými, ale nadšenými. Takúto ambíciu žiadna iná cestovka nemá. Iná cestovka chce spraviť svoj poznávací zájazd, ale nechce, aby jej klienti boli nadšení. My to chceme a keďže to veľmi, veľmi chceme tak sa nám to aj darí.

 

bubo.pngKtorý zájazd je u vás najpredávanejší alebo o ktorý je najväčší záujem? Mení sa to z roka na rok radikálne alebo to ostáva relatívne stabilné?

Menilo sa to postupne. Začali sme takými lacnými zájazdmi. Postupne sme ako jediný v Česku a Slovensku pochopili, že klienti sú buď študenti, ktorí idú ako backpackeri sami a nepotrebujú cestovku. A potom ľudia, ktorí chcú servis a tí už vyžadujú vysoký servis. Tak ako keď vy idete do reštaurácie a nechcete priemerné jedlo, ktoré si navaríte doma, ale chcete kvalitné jedlo. Vtedy sa vrátite do reštaurácie, lebo je to výnimočná udalosť. A to sme pochopili a začali sme ponúkať top servis. To bola jedna naša veľká zmena, ktorá sa odohrala v roku 2004. Od vtedy ponúkame najlepší servis v Česku a Slovensku. Takéto destinácie sú napríklad Kuba. Sme špecialisti na Kubu, kde nerobíme zo zásady Varadero, ale robíme detailne poznávanie celej Kuby. Ďalšie je Thajsko, Malajzia ,Singapur. A v poslednej dobe je to Afrika - hlavne Botswana, Keňa a Tanzánia.

rwanda_lubos_fellner.jpg

sipka.pngRwanda, čajová plantáž

bubo.pngAký máte názor na fakt, že sa jedno miesto po čase stane z kľudného tropického raja centrom turizmu ako napríklad Thajsko?

To s tým rajom to veľmi často nie je pravda a my, Slováci a Česi, sme tak malé národy, že my toto už nezhoršíme ani nezlepšíme. Teraz som sa pred necelým týždňom vrátil z južnej Etiópie. Z oblasti, ktorú veľa slovenských aj českých cestovateľov prezentuje ako unikátnu, že objavili nové kmene. Jedná sa o splavovanie rieky Omo, kde sa nachádzajú kmene Mursi, ktoré majú v ústach veľké kruhové platničky. Sú naozaj jedny z najexotickejších kmeňov na svete, možno aj najexotickejšie. Ale to s tým objavovaním nie je pravda. Etiópske cestovky tu organizovali zájazdy už pred vyše tridsiatimi rokmi. Je to vymýšľanie si cestovateľov. Ja chodím na výpravy do oblastí ako je Kongo, Čad alebo Irak. Teraz som sa vrátil zo Somálska. Len v oblastiach kde je dlhodobo vojna a vy tam idete na prelome vojny, máte šancu nájsť miesta bez turistov. Ale objaviť nejaké panenské ostrovy, na to môžeme rovno zabudnúť. V dobe, keď si vygooglite daný ostrov. Hoci nevygooglite si Severnú Kóreu to neodporúčam, lebo tam nie sú žiadne cesty. Tam google ani nefunguje. Ale iné veci my už nezachránime. Skôr treba robiť zodpovedný turizmus ako my a neničiť prírodu. Musíme sa snažiť zachovávať pôvodné tradície a pomáhať ako sa dá. My robíme strašne veľa charity. Napríklad na Kube alebo v Ladaku. Je jasné, že internet nezastavíme, google nezastavíme, letecké spoločnosti nezastavíme, a preto treba spoznávať svet, kým je ešte ako tak rôznorodý. Kým ešte všade nie sú Mc Donaldy...

irak_lubos_fellner.png

sipka.pngIrak 2012

bubo.pngMáte zájazdy, ktoré Bubo zrealizoval ako prvé svojho druhu na Slovensku a v Česku?

Väčšinu. Keď si pozriete naše zájazdy tak je zaujímavé, že v Česku sa cestovky navzájom kopírujú. Tým, že my sme na Slovensku, tak nás až tak nekopírujú a základ ostáva iný. Keď si zoberiete zájazd po Škandinávie, v Čechách ho má 10 cestoviek rovnaký a my máme úplne inú trasu. Tak sme ho začali robiť pred 20 rokmi a ideme naozaj vlastným smerom. Aj terajšia výprava cez Džibuti, Somálsko, Eritreu som prešiel prvý z Česka aj Slovenska. Taktiež celý Severný Čad až po Líbyjské hranice, Severoafrickú republiku za Pygmejmi. Tých výprav je strašne veľa. A o to nám ide vždy, aby sme boli prví.

juzna_korea_lubos_fellner.jpg

sipka.pngJužná Kórea

bubo.pngVeľmi často sa hovorí o rozdieloch medzi Čechmi a Slovákmi typu gurmán/paštikár alebo, že Slováci k cestovaniu až tak neinklinujú a Česi sú rodení cestovatelia...

Môj otec je z Moravy, moja mama je Slovenka a celá moja rodina žije v Čechách. Ja som jediný, ktorý žije na Slovensku, takže v niečom by sme mali byť podobní. Aj teraz na poslednej výprave sme boli všetci Slováci a dvaja Česi. A u nich absolútne neplatí, že nejaký paštikár alebo niečo podobné. Ale v niečom to je pravda, že my povedzme, máme viac tých Maďarov a to ich také ich velikánstvo nás ovplyvnilo. Prístup, že aj keď mám posledných 100 korún pozvem kamaráta. Česi majú skôr ten racionálny rozum po Nemcoch. Mám 100 korún a nepozvem nikoho. V tomto sme asi trochu iní. Česi sú na druhej strane vzdelanejší národ. Ale opäť my nerobíme pre masovú klientelu, my sme cestovka, ktorá sa špecializuje hlavne na elitu. A to isté by sme chceli v Čechách. Nechceme iba bežného českého turistu, ale chceme nájsť elitu. Títo ľudia vedia ohodnotiť kvalitu. Chceme oslovovať zaujímavých a mienkotvorných ľudí, lebo to nás baví.

bubo.pngAké spoločné znaky ostali Slovákom a Čechom, podľa ktorých nás vedia spoznať vo svete...

Musím povedať, že často keď niekde ideme, vidia, že sme nejakí divní, že nie sme Nemci ani Američania. Skôr nám hovoria, či nie sme Taliani alebo Španieli. Alebo ak počujú reč, tak povedia Rusi. Ale o Čechoch a Slovákoch nikto nič nevie, my sme veľmi malé národy.

bubo.pngCestujú s vami často aj českí zákazníci?

Máme približne 7- 10% českých zákazníkov a toto číslo chceme zvýšiť, hlavne pri špeciálnych expedíciách ako Somálsko. Aj keď tieto cesty sú veľmi drahé a stoja okolo 9000eur. A čím špeciálnejšie cesty, tým by som potreboval, aby sa na nich podieľali oba národy a mohli sme robiť stále zaujímavejšie výpravy. Teraz idem na Severný pól a mám k dispozícii 10 miest, ktoré sú už vypredané, aj keď stáli 22000 eur na 2 týždne. Ale keby som chcel väčšiu špecialitu, tak by som potreboval participáciu slovenského a českého trhu, keďže slovenský trh je veľmi malý.

bubo.pngAké sú vaše najväčšie výzvy do budúcnosti? Plánujete napríklad rozšíriť vašu ponuku aj do Čiech?

Toto je možno najväčšia výzva, lebo ten trh je iný. Na Slovensku keď niečo poviem, tak tí ľudia to vnímajú , lebo vedia, že za tým je množstvo práce a poznajú ma. V Česku to neznamená nič. Ťažšie sa mi tam niečo dosahuje. Na Slovensku vybavím čokoľvek jediným telefonátom. V Čechách, aj keď ukážem dôkazy, nič to neznamená. Zatiaľ stále nepoznám tých správnych ľudí, stretávam sa často so skepticizmom.

bubo.pngPostrehli ste rozdiel medzi slovenským a českým trhom v oblasti cestovného ruchu?

Ja si myslím, že hlavní klienti sú tí šetrilkovia a tomu sa prispôsobujú cestovné kancelárie. Konkurencia v Čechách nespí v Namíbii v hoteli Kempinskom ako my. To by Česi nikdy nezaplatili Ale som si istý, že existujú klienti, ktorí by mali v budúcnosti o to záujem. Plus tí ostatní, keď to raz okúsia, zistia, že za tým niečo je. Škodovka je naozaj skvelé auto, klobúk dole, ale ak raz niekto vyskúša Audi, tak sa už nechce vrátiť späť. Nie je to iba hotelmi, ale celkovo lepším prístupom a kvalitnejším servisom. Tiež máme problém s marketingom. Chýba nám americký marketing, vďaka ktorému vedia predať aj starbucks coffe v kelímkoch.

bubo.pngV súčasnej dobe sa hovorí o prebytku ponuky nad dopytom. Ako to riešite vy, ak sa vám zvýšia nejaké voľné miesta alebo väčšina zájazdu je nevypredaná tesne pred odjazdom.

My sme za 21 rokov nikdy nedali last minute. My sme naozaj iná cestovka vo všetkom. Nechcem povedať, že robíme naschvál všetko inak, ale fakt robíme všetko inak. Máme vlastnú hlavu, vlastný štýl. Zo začiatku nás nikto nebral vážne, lebo sme boli iní a všetci nás podceňovali. Nakoniec sme všetkých predbehli. Robíme skôr first minute a snažíme sa to vypredať. To je to umenie , čo máme oproti českým cestovkám. A navyše mi garantujeme odchody zájazdov. My vieme, že odídeme. Ak to nesplníme tak platíme pokuty. V Česku vám bežne mesiac pred odjazdom príde, že sa zájazd ruší.

bubo.pngV súčasnosti prebieha množstvo zmien. Kam podľa vás smeruje cestovný ruch a v čom vnímate najväčšie zmeny do budúcna?

Ja si myslím, že sa to ustáli. Každý hovorí, že internet zničí cestovné kancelárie. Ubytovanie a letenku si vždy objednáte cez internet. Ale ak chcete kvalitný zájazd napríklad po Kube (bicyklovanie po Kube) alebo fotenie v Nepále, potrebujete kvalitnú cestovku s dobrým menom, ktorá to vie robiť. Je tam množstvo zložitých vecí. Buď to budete robiť sami a bude to nekvalitné alebo to necháte na profesionálov.

Tak ako vždy v histórii ak je produkt najlepší a najkvalitnejší v konkurencii sa vždy presadí a bude úspešný. Netreba sa báť a treba robiť. Verím dokonca aj v to, že človek sa môže sám rozhodnúť byť dobrým, úspešným a spokojným.

pygmejovia_lubos_fellner.png

sipka.pngPygmejovia

Treba všetko robiť s láskou a vedieť, že to chcem a nevzdať sa. Ak to má pre mňa zmysel a robím to s nadšením, peniaze prídu sekundárne. Plus netreba sa báť zarobiť. My sme určite najziskovejšia cestovka na Slovensku. Ale ak by sme to chceli robiť naopak a najprv chceli zarobiť na každom, tak to určite nepríde.

bubo.pngPráve ste sa vrátili z dlho plánovanej výpravy do Eritrei, Džibutska, Somálska. Ako prebieha taký prieskum krajiny a príprava na nové zájazdy do danej oblasti. Čo je najväčší problém pri tvorení nových zájazdov na nové exotické miesta?

pust_ennedi_cad_lubos_fellner.png

sipka.pngpúšť Ennedi, Čad

Čo sa týka Somálska, pripravoval som to rok na základe mnohoročných skúsenosti. Medzitým mi zrušili lety dokonca aj letisko v Hargeyse, čo je druhé najväčšie mesto Somálska. Sú to krajiny kde nič nefunguje. V Eritrei mi zatkli jedného klienta. Mal súd. To sú neuveriteľné veci čo sa týka aj očkovaní, povolení, získaní vstupných víz. To je to, čo sám klient nemá šancu zvládnuť. Za tým musí byt silný tím schopných ľudí. Napríklad z Eritrey do susedného Džibutska potrebujete 3 lety. Priama cesta neexistuje, lebo sú vo vojnovom stave. A ak urobíte jednu chybu, tak tie chyby sú veľmi drahé.

bubo.pngČo najhoršie vás na vašich cestách postretlo a ktorý zo svojich výletov považujete za najextrémnejší, ktorý by ste už nezopakovali?

Každá krajina je úžasná ak máte dobrého sprievodcu, ktorý vám ju ukáže. Typický príklad je Slovensko, kde nikto nechce ísť, pričom je to úžasná panenská krajina. Dokonca tu nie je toľko turistov ako v Prahe. Ale už to nemusí byť pravda, keďže Lonely Planet nás dalo na 5 miesto vo svojom rebríčku top 10 svetových destinácii na rok 2013. Zaskočilo ma veľmi Somálsko, ktoré vedie v rebríčkoch najnebezpečnejších krajín sveta. Cítil som tam vojnu. Mali sme so sebou dvoch vojakov, ktorí sa tiež po zopár dňoch začali báť. Ja sa snažím všetko plánovať tak, aby sme boli rýchli, aby nás nechytili, keď nás chce niekto napríklad uniesť. Napriek tomu to bolo drsné. Bolo vidieť, že krajina je vo vojne. Všade špina, igelitové sáčky a bezútešná situácia. Bolo to celkovo veľmi tvrdé.

bubo.pngAko vás vnímalo okolie ,keď ste začínali cestovať? Aká bola vaša prvá cesta, ktorá zmenila vaše hodnoty a uvedomili ste si, že cestovanie neodmysliteľne patrí k vášmu životu?

Cestovanie je najlepšia činnosť čo môže Homo sapiens robiť. Zušľachťuje človeka, vychováva ho a robí z neho lepšiu bytosť. Raz vidieť, zažiť je ako stokrát čítať alebo počuť.

Od začiatku som miloval cestovanie. Hoci sa mi  niekedy vôbec nechce odísť, ale nakoniec som vždy nadšený. Ale, že by som šiel do Indie a prešiel na budhizmus to určite nie. Mňa to vždy ovplyvní, ale viem, že tie korene mám tu a som Čechoslovák a pôvodom kresťan. Človek ani nemusí veriť v Boha, ale má v sebe kresťanské hodnoty.

bubo.pngAk by ste si teraz mohli vybrať kam by ste šli?

Ja by som ostal na Slovensku. Je pre mňa veľmi vzácne, keď som doma a môžem si užívať jeseň . My to nedoceňujeme. Práve si vychutnávam toto jesenné počasie a som rád že som tu. Tento rok som bol na Antarktíde, v Iraku, Toskánsku , Monte Carle, Londýne, Škótsku, Islande, Grónsku, prešiel som Západnú Ameriku stále niekde lietam, a preto som rád, ak môžem byť doma.

bubo.pngAká je ideálna dĺžka pobytu v zahraničí?

Zistil som, že ak som dlho preč, tak po mesiaci už iba vegetujem. Odrazu prestávam mať zážitky. Človek si zvykne na danú krajinu. Ideálne sú dva týždne, kedy vládze naplno všetko vnímať.

bubo.pngAk by ste si mohli vybrať nejaký jazyk, ktorý by ste chceli ovládať?

Čínštinu kvôli biznisu.

bubo.pngNajobľúbenejšie ovocie...

Chutí mi napríklad dragon fruit , star fruit, rambután, mangostín . Durián je niečo hrozné. Jedol som to veľakrát, ale stále som mu neprišiel na chuť. Papája je tiež taká nijaká. Ale celkovo mi chutí ovocie, keď som na cestách. Napríklad banány sú úplne iné priamo zo stromu. Keď raz  ochutnáte thajský čerstvo odtrhnutý ananás, nikdy už nepríde na chuť zeleným ananásom, ktoré dozrievajú v skladoch.

bubo.pngHory alebo more...

Všetko treba striedať. Treba striedať dobrý hotel, zlý hotel. All-inclusive so stanom. Ja mám veľmi rád hory. Bol som napríklad na Elbruse, ale ak je nejaké geniálne more ako Aitutaki na Cookých ostrovoch tak to je super.

bubo.pngMyslíte si, že iba teoretické poznatky a naučené postupy môžu byť cesta k úspechu? Čo je podľa vás úplne najdôležitejšie pre človeka, ktorý sa chce uplatniť v cestovnom ruchu?

Ja som vyštudoval medicínu, v čase kedy sa nedalo cestovať. Nevedel som nič o biznise a presadili sme sa. Stačí mať nadšenie. Ale to sa dalo robiť po revolúcii, keď som začínal. Teraz je teória dôležitá. Potrebujete ju vedieť, aby ste vedeli, ako ju môžete porušiť. Ak ste taký naivný a nič neviete, robíte množstvo zbytočných chýb. Tiež je známe, že najlepšie školy sú v Británii a Amerike, kde sa bazíruje na praxi. Kladie sa dôraz na pochopenie a nie opakovanie. Ja som teraz človek praxe. Keď vediem a plánujem toľko výprav, tak to ovládam. Takže tou praxou viem určite viac.

 

Autor: Slávka Senčáková

Fotografie: archív Ľuboša Fellnera

www.bubo.sk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár.


Už ste čítali?